Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Præsentation af børnehuset

Kildevænget er et stort hus med cirka 90 børn i alderen 0-6 år fordelt på 6 aldersopdelte børnegrupper, vi kalder dem farveteams, rød, blå og grøn. Personalet består både af erfarne medarbejdere og nyere uddannede pædagoger. Vi har to køkkenassistenter ansat, der tilbereder alle måltider og dertil ungarbejdere der vasker op om eftermiddagen. Vi har økologisk sølvmærke. Det betyder, at maden, der serveres, er 60-90% økologisk.

Daglig ledelse varetages af en børnehusleder og en souschef.

Kildevænget har udvidet åbningstid fra klokken 6-17 hver dag.

Det pædagogiske personale er organiseret i to teams, et tilknyttet vuggestuebørnene i team 1 og et for børnehavebørnene i team 2. For børnene betyder det at de har mulighed for at være få børn sammen på eget farveteam og på tværs af farveteams i større aldersblandede grupper.

Teamsamarbejdet er et vigtigt omdrejningspunkt for den voksenpædagogiske læring. Pædagogerne i begge teams holder møde en gang om ugen i middagsstunden. Møderne sikrer blandt andet at alle kender til de enkelte børn og deres potentialer. Alle pædagoger har herudover tid indlagt i løbet af ugen til forberedelse af aktiviteter og dokumentation.

Vi har en stor legeplads som udfordrer børn i alle aldre - om sommeren er alle børnene ude det meste af tiden, og alle aktiviteter foregår herude.

Vi arbejder med højt engagement i alle vores aktiviteter og har en daglig procedure for organiseringen af arbejdet. Hverdagen er præget af rutiner og faste pædagogiske tiltag, hvor der er fokus på at medinddrage børnene, så de har indflydelse og er forberedte på det der sker.

De særlige udfordringer vi oplever i børnehuset, kendetegnet ved forskellighed og mangfoldighed, griber vi an med et anerkendende syn, og prioriterer at se ressourcer frem for mangler. Vi har skabt en rummelig kultur hvor fællesskabet og det alle kan bidrage med, er det vigtigste.

”Et godt børneliv i Kildevænget skal sætte leg og læring i centrum, give børnene mulighed for mange oplevelser og for at afprøve mange ting. Der skal skabes rum til at undre sig. Vi skal lade børnene være selvstændige mennesker, og respektere den alsidige udvikling af deres personligheder”.